loader Please wait...
close box

STUDIU DE CAZ

Gestiunea productiei si trasabilitate la Diana


Despre Diana

Diana este unul dintre cei mai importanti producatori de carne si de produse din carne din Romania. Infiintata in 1991, compania are ca principal obiect de activitate comercializarea produselor alimentare si nealimentare. Incepand cu anul 1997, Diana  a dezvoltat o importantă capacitate tehnologica de productie a carnii si a preparatelor din carne.

Diana  este un membru important al Asociatiei Romane a Carnii, inca de la inceputul productiei proprii de produse si de preparate din carne. Compania detine certificarea ECOPROFIT. In 2002, activitatea sa a fost certificata in sistemul Managementul Calitatii, conform standardului SR EN ISO 9001:2001, iar in anul 2014 Diana a obtinut certificarea conform standardului ISO 22000.

Dupa anul 2000, Diana  a derulat mari proiecte de modernizare si de retehnologizare: modernizarea si retehnologizarea fabricii de preparate si a abatorului pentru porc (2003-2004) si modernizarea frigoriferului si a abatorului pentru vita (2006-2007), proiecte SAPARD. Auditul realizat in aceasta perioada a condus la certificarea Sistemul de Management al Calitătii si HACCP de catre Moody International, conform standardului DS 3027 E:2002.

Iata cateva cifre elocvente: Cifra de afaceri – peste 200 mil. RON; cantitati carne procesate / zi – aprox. 80-100 tone; cantitati produse livrate / zi – 50-60 tone de produse de carne pleaca zilnic pe poarta fabricii; abatoare de sacrificare – 30 bovine / ora; 60 porcine / ora; numar de angajati in fabrica – 400; numar angajati Diana – 611; numar clienti – 1.500; comenzi / zi – 650.






Nevoia clientului si solutia oferita de specialistii RBC

Cerintele echipei Diana au fost foarte precise:

  • Trasabilitatea in dublu sens: de materie prima sau animal sacrificat la produs finit, precum si de la produs finit la materie prima / animal sacrificat

  • Controlul complet si in timp real al stocurilor prin puncte de cantarire, scanare si etichetare: materii prime (animale, carcase, carne), materiale auxiliare (condimente, materiale ambalare), semiproduse (carcase, parti anatomice), produse finite (preparate, ambalate), marfuri

  • Managementul stocurilor: Cu ce materii prime se lucreaza, ce semi-fabricate se folosesc 
    cand au fost ele produse sau livrate, din ce lot provin aceste materii prime, in ce au fost ambalate produsele, cu ce termen de garantie au fost ele livrate, de catre ce furnizor si sofer au fost livrate, la ce data

  • Urmarirea in timp real a gradului de respectare a conditiilor de realizare a produselor

  • Controlul randamentelor in timp real, pe toate fazele de productie, pe baza schemelor / retetelor de fabricatie

  • Interfata cu actualul sistem de contabilitate


RBC a implementat o solutie completa, acoperind  in totalitate cerintele clientului: consultanta, analiza, realizare macheta, instalare si parametrizare echipamente, instalare si parametrizare soft, scolarizare, suport si lansare in productie.

Solutia RBC acopera intregul lant valoric al ciclului de productie, de la receptia marfii sau a animalului de sacrificat si pana la livrarea produselor, furnizand toti indicatorii cheie de performanta, la nivelul fiecarei etape si toti indicatorii de trasabilitate. Se urmaresc, controleaza si eficientizeaza parametrii de tip: randamente, pierderi, volum procesat si eficienta, calitate, miscari si necesar de stocuri, trasabilitate si profitabilitate.

In fiecare dintre etapele de Abatorizare, Transare, Productie sunt instalate echipamentele RBC (etichetatoare, scannere industriale, cantare, imprimante etc.) care comunica in timp real cu sistemul, transmitand informatiile in mod centralizat.

“Investitia in tehnologie m-a ajutat sa am acces in timp real la orice informatie din companie, la tot ce se intampla la un moment dat in fiecare sectie. Acum am trecut la a doua faza, sa introducem pentru partea de comezi – transmiterea de comenzi online direct de la magazine”, a declarat Dumitru Craciunescu, Director General Diana.

Sistemul asigura un transfer rapid al informatiilor in rapoarte si in sisteme informatice existente, precum sistemul ERP, pentru a obtine o privire generala asupra activitatii in ansamblu si asupra fiecareia dintre etapele acesteia, o monitorizare si un control riguros al costurilor si a planificarii productiei.

Interogarea si controlul stocurilor de materii prime si produse: Nivelul stocurilor de materii prime si produse este cunoscut in fiecare moment, oferind informatii referitoare la vechimea produselor, termene de expirare, amplasarea in stoc, furnizorul, precum si alte informatii necesare in planificarea si programarea productiei. In urma analizei stocului, se decide daca exista sau nu suficienta materie prima pe stoc pentru onorarea comenzilor primite de la clienti, respectiv ce cantitati si ce marfuri mai trebuiesc produse.

Receptii externe: Atat pentru etapa de Transare, cat si pentru cea de Productie, Ordinul de Fabricatie se lanseaza dupa ce s-a analizat stocul existent de produse finite si materii prime, astfel incat sa se poata defini cu precizie: ce cantitati de produse si/sau materii prime exista pe stoc si ce cantitati de materii prime trebuiesc comandate, cand si in ce cantitati, astfel incat procesele sa se desfasoare in mod eficient. Pentru marfurile din comenzi ce trebuiesc produse, se efectueaza comenzi de materii prime si condimente necesare, atunci cand reteta o cere. Prin comunicarea permanenta cu solutia ERP, materiile prime receptionate, verificate, cantarite si etichetate se reflecta in timp real in cadrul sistemului. Toate informatiile relevante pentru trasabilitate sunt inregistrate, iar materiile sunt alocate stocurilor respective.

Transare & Productie: Fluxurile de operatii din sectiile de Transare si cele de Productie, precum si echipamentele necesare in cadrul acestor operatii sunt integrate si comunica in timp real in cadrul sistemului. Se asigura astfel un control riguros al acestora, precum si al operatiilor corespunzatoare.

La finalul fiecaruia dintre ciclurile complexe de Transare si respectiv Productie se compara in sistem ce s-a lansat ca si Ordin de Fabricatie cu ce s-a realizat si se analizeaza din punct de vedere randament si eficienta.

Ambalare: In sistem se asigura inventarierea completa, paletizarea si procesarea comenzilor, cantarirea in cadrul fiecaruia dintre procese, controlul inventarului, monitorizarea cantitatilor ambalate, marcarea ambalajelor si etichetarea conform normelor si cerintelor clientilor. Trasabilitatea produselor finite este completa, mergand inapoi pana la momentul primirii materiei prime/animalelor vii de la furnizor.

Managementul stocului de produse finite si marfuri: La capatul procesului de productie, unele produse finite rezultate sunt trimise mai departe catre alte sectii Diana, unde sunt inventariate si inregistrate in sistem pe alte gestiuni (Ambalare, Congelare, Productie, etc.), in timp ce altele merg direct in stocul de marfuri, dupa ambalare.

Livrare: Comenzile sunt puse in legatura in sistem cu cantitatile de marfuri ce urmeaza a fi livrate clientilor. Produsele livrate sunt insotite de date complete de trasabilitate, care acopera integral ciciclul de productie, mergand inapoi pana la furnizorul de materiale, materii prime sau animale vii.


Rezultate

“Timpul de livrare s-a diminuat, dar nu numai. Incepand de la sacrificare si pana la produsul care iese pe poarta fabricii, totul este inregistrat. Totul se eticheteaza cu coduri de bare, iar pe fluxul tehnologic se poate vedea de unde provine produsul, cum a fost procesat. Comenzile care vin de la clienti intra in sistemul integrat si la orice moment se pot accesa informatiile. Nu mai exista riscul de a se pierde informatii sau a se intarzia livrarile", spune Marin Olteanu, Director Fabrica Diana.

Prin implementarea strategiei RBC, s-a realizat: controlul total si eficient al proceselor de Abatorizare, Transare, Productie; monitorizarea si controlul deplin al indicatorilor cheie de performanta; mentinerea trasabilitatii de catre sistem, o raportare rapida si usoara in caz de probleme; etichetarea pe intreg fluxul de productie, conform legislatiei sanitar-veterinare in vigoare; controlul riguros al calitatii; urmarirea randamentelor in timp real pe toate fazele de productie pe baza schemelor / retetelor de fabricatie; cresterea productivitatii si a randamentului la nivelul intregului proces de abatorizare, transare, productie; controlul complet in timp real al stocurilor, prin puncte de cantarire, scanare si etichetare; cunoasterea si controlul costurilor reale de productie; sincronizarea productiei cu stocurile existente si comenzile primite, evitand astfel supra-productia si eficientizand costurile; promptitudine si corectitudine in livrarea comenzilor, ceea ce a dus la fidelizarea clientilor si eliminarea retururilor de marfa; raportari multiple, riguroase si in orice moment; interfatare cu sistemul contabil; optimizarea stocurilor, a costurilor, a proceselor, ceea ce a condus la optimizarea profitului.

“Colaborarea cu RBC este nu doar buna, ci foarte buna. Rezultatele au inceput sa se observe, insa amortizarea investitiei se va face in aproximativ 5 ani, ca orice lucru bun si serios. Pot insa spune ca rezultatele sunt vizibile prin simplul fapt ca avem toate datele despre productie, despre vanzari la momentul 0. Ca orice masina:  cand mai adaugi o componenta, ea devine mai performanta. Aveam deja un sistem IT functional, insa pot spune ca, odata cu implementarea sistemului integrat de la compania RBC, am trecut de la Trabant la Audi sau Mercedes", a spus Dumitru Craciunescu, Director General Diana.